Treceți la conținutul principal

Călin Vlasie: The Great Reset și energia psihismului

 


Dacă Shelley afirma cândva că poeții din toate epocile contribuie la un singur ”Mare Poem” aflat mereu în lucru, imaginea acestui ”truditor colectiv” ne provoacă ”imaginarul” și readuce în atenție un lucru tot mai neglijat astăzi: poezia. De asemenea, sunt poeți care par să scrie toată viața un singur poem, indiferent de numărul cărților în care își fragmentează discursul unic. Între aceștia se află, cu siguranță, Călin Vlasie, cel care își păstrează ”o conduită poetică” de la prima carte până la cea mai recentă, ”Micile întâmplări” (Editura ”Cartea Românească”, 2021). Debutul său, în anul 1981, cu volumul ”Neuronia”, în colecția ”Biblioteca Argeș”, a primit girul critic al lui Nicolae Manolescu, care l-a prezentat cu entuziasm punându-l pe autor, pentru insolitul ”poeticii”, într-o serie cu Ion Barbu, Dan Botta sau Daniel Turcea. Mai mult, Nicolae Manolescu face și o predicție în ceea ce privește evoluția poeziei lui Vlasie, lucru confirmat din plin în timp: ” (...) va evolua în direcţia unei poezii de clarităţi interioare, formal însă ermetică, dificilă, cu un vocabular, nu bogat, dar propriu, luând adesea aspectul lapidar al definiţiei şi apoftegmei, în care se vor resorbi moralitatea, fabula, autobiograficul, în genere orice element personal se va topi ca zahărul în ceai.” Valabilitatea în timp a poeziei și a poeticii o reprezintă la Călin Vlasie cultivarea a ceea ce Gheorghe Grigurcu numea antipoezie, adică o abordare lucid-ironică a afectărilor poetice prea pregnante, cultivate de poeții generației.

Ceea ce e de remarcat, la patru decenii de la debut, este faptul că poezia sa și-a păstrat ”o actualitate numai a ei”, că dialogul cu sine însuși și cu marile teme ale poeziei continuă la un nivel care suscită inclusiv interesul cititorului. Spun asta, deoarece Călin Vlasie este între optzeciștii bine prizați de promoțiile poetice mai noi cu care pare a intra într-un dialog fertil, fiind, de fapt, un promotor al unei formule lirice care transcende epocii sale. La nivelul anilor 80 Laurențiu Ulici remarca, în ”Prima verba”, la Călin Vlasie ”universul insolit, dominat de elemente psiho-neuronice, chimice și biofizice” plus un neobișnuit al asocierilor lexicale care trimiteau ”înșelător” la suprarealism, în realitate „lumea de wolfram, megalopsihii, psyhester parafrazează ironic lumea noastră cea de toate zilele și buna ei logică”. Un text din ”Neuronia”, din 1981, este, de fapt, un subtil pamflet la epocă. Dialogul dintre Onomathopeon și Satyr fiind imediat decriptat de cunoscătorii vremurilor: Onomathopeon: ”sunt atât de bogat/ atât de puternic atât de falnic,/ atât de iubitor, atât de,/ onomathopeonii mă divinizează,/ ce bine-i în peştera mea/ ce involuţie în peştera ta!”// Satyrul: ”lasă apoftegmele, schimbă/ regia şi religia, lasă atomuri/ şi noţionuri şi uită-te la noi/ cei zgribuliţi şi pitici/ cum înotăm în unturi şi clei/ pe Strada Mare dintr-un orăşel/ obscur...”.

Poezia lui Călin Vlasie provoacă o destructurare a ființei, a materiei chiar, sub presiunea energiei psihicului, straturi succesive de realitate apar cu cât avansezi în cercetare, devansând parcă teoria de mare actualitate care consideră lumea din jur o sumă de aparențe, de ”programe” supuse unei continue resetări: ”Astronomia este o ştiinţă a/ metaforelor; din/ combinări de lentile  se/ proiectează versul; nu/ forma-i veche ci/ principiul dezintegrării/ dogmei aerului./ Galileo descoperise în dense/ straturi ale oceanului/ caşaloţi Physester./ Galileo II îl atacă pe primul/ şi trase oceanul lângă/ casă./ Galileo XX într-un frumos/ costum de scafandru/ surprinse pe Galileo XXIII excavând/ decorul în căutarea unui/ sens proaspăt./ Următorul îşi smulse din trupul/ său un psihic nou şi-l/ presără în spaţiu.”

În ”Micile întâmplări”, volumul cel mai recent, Călin Vlasie păstrează aceeași tendință de minimizare a maximalului printr-o abordare hiperbolică a detaliului care îi intră în atenție. Vlasie este, de fapt, un mallarmean la care poezia este singurul loc unde hazardul și impuritatea realului ar putea fi anulate, spiritualizate, realitatea limitată este abolită și înlocuită cu un fel de sacerdoțiu: ”să mă întorc din nou într-o poiană/ printre ochi înfricoșați de lăcuste/ (ochii lăcustelor s-au mărit/ până în vârfurile muntelui/ chiar și picioarele lăcustelor/ s-au alungit pe deasupra șinelor de cale ferată)/ un Dumnezeu cu pielea verde/ cu trupul mirosind a rășină/ un Dumnezeu într-o împărăție a lăcustelor/ printre mici iconițe de mentă/ câteva mii de microfoane/ și alte câteva mii de camere de luat vederi/ toate-au fost ascunse printre iconițe de mentă/ printre picioare de lăcuste”. (un Dumnezeu verde)

Față de poezia din volumele precedente, în ”Micile întâmplări” există o domesticire a transcendenței, primează gustul pentru aforism, pentru individualizarea unei clipe într-un context nelimitat. Dar, mai departe, în linia poeziei consacrate a lui Călin Vlasie, limbajul este eliberat de materialitate, spațiul obiectual tinde să se dereifice, să lase loc imaginarului cititorului: ”urma mea îți apare acum/ se ridică din podea/ cu ea vei vorbi de acum înainte!/ limbajul mi s-a scurs în jurul meu/ să faci semne inteligibile!/ limbajul meu îți va răspunde/ cu mine nu ai ce face/ sunt atât de plictisitor inutil chiar/ mașinăria e pusă la punct/ și nu trebuie întreținută cu nimic”. (Lom, 18)

Poemele din prima parte a cărții sunt, cu adevărat, ”mici întâmplări” cu morala la vedere, alteori aceasta este ascunsă însă după jocuri combinatorii cu adânci reverberații semantice. Un poem autoreflexiv, perifrastic, este ”dragostea mea din tastatura tocită”, în care poetul mizează pe surprinderea cititorului prin simplitatea scriiturii, care îl pune pe acesta în stare de maximă tensiune receptivă: ”ea este atât de frumoasă/ iar eu o iubesc cu toata ființa mea/ și mi-e îngrozitor de teamă/ că mi-o va lua cineva/ că ea ar putea să mă părăsească/ și atunci încep să-i pun zilnic mici doze în mâncare/ pentru ca ea să se urâțească/ să se îngrașe să devină diformă/ și neatrăgătoare pentru oricine ar dori/ să o cucerească definitiv/ ea deschide netul și vede doar imagini și texte/ despre o lume de care trebuie să fugi/ ea crede că aceea e lumea reală/ iar singurul său refugiu acceptat sunt eu/ cu lumea mea care trebuie să i se pară/ cea mai frumoasă singura în care poate trăi./ eu trebuie să fac tot ce se poate face/ ca să o țin lângă mine/ chiar dacă știu că e demențial/ ceea ce fac iar mie îmi este încontinuu/ teamă că cineva mi-o poate răpi/ pe ea dragostea mea din tastatura tocită”. Când scrie Călin Vlasie aceste lucruri? În timp ce realul este într-o agresivă virtualizare. O spune chiar dânsul într-un excelent eseu, ”Computer, internet, literatură”, apărut în revista ”Apostrof”, într-un număr recent: ”The Great Reset, a patra revoluţie industrială, este posibil să influenţeze ideatic literatura tuturor generaţiilor care trăiesc simultan acum şi, în special, a celei foarte tinere. Cu cât ne adâncim mai mult în viitor, lumea reală pare că rămâne din ce în ce mai mult undeva în urmă, în alt timp, ca o ciornă a lumii virtuale.”

Partea a doua a volumului, ”aproximativ grecia”, e o serie de notații de călătorie, de implicare vizual-afectivă, cu o aproximare a unei Grecii văzute sau doar presimțite. Imaginile sunt golite de timp, de dinamică interioară, sunt mai mult ”desemne” pe nisip sau descifrate de pe cortexul autorului, reimprimate pe cel al receptorului: ”Herodot consemnează grijuliu/ pe pagina lui virtuală/ dar nemernicul semnal se pierde/ mereu rămân doar scurte pasaje/ pe care lupa ta le mărește atât de mult/ încât nu se mai înțelege nimic”; sau ”pe această plajă s-au adunat/ spre seară/ vreo 500 de pianiști/ sunt la un concert/ sau la un miting?// îi văd aplecați peste stânci/ apăsând nervos clapele sparte/ ale valurilor și scuipând sânge.”

Ultima parte a cărții, ”Lom”, este un amestec de poezie și desene ale autorului, cu un transfer de mesaj către un personaj care trăiește ”pe un deal ideal”, o arătare care e când om, când idee: ”Lom este numele tău/ aș fi vrut să scriu în piatră/ cu o dăltiță de carne aș fi vrut să scriu/ în carne cu o dăltiță moale de vis înroșit.” Viața lui Lom nu este una confortabilă, tirania ”paternă” îl împinge să facă cele mai năstrușnice lucruri, într-o lume care pare să-și fi pierdut sensul, cel venit din ”fără de lume” pare să-și construiască existența în jurul ”Țipătului” lui Edvard Munch: ”în dimineața asta Lom își spune:/ mi-aș dori să spăl cuvintele/ îmbibate de uleiul/ propriului meu psihic”; sau: ”urma mea îți apare acum/ se ridică din podea/ cu ea vei vorbi de acum înainte!/ limbajul mi s-a scurs/ în jurul meu să faci semne inteligibile!/ limbajul meu îți va răspunde/ cu mine nu ai ce face/ sunt atât de plictisitor/ inutil chiar/ mașinăria e pusă la punct/ și nu trebuie întreținută cu nimic.” Acestui personaj poetic Călin Vlasie ar trebui să îi asigure ”o viață” mult mai lungă, să îl ”implice” în poezie, să îi creeze ”un destin”, așa cum a făcut-o Ted Hughes, bunăoară, în ”Crow”. Disimularea disimulării pare să fie una din tehnicile bine asimilate și promovate de Călin Vlasie.

”Micile întâmplări” înseamnă (și anunță) revenirea în planul actualității literare a unui poet reper al Generației 80.

                                             Adrian ALUI GHEORGHE      

Piatra Neamț, 27 mai 2021 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un