Treceți la conținutul principal

Tirania lucidității (Echim Vancea – Culoarul șarpelui, Editura Limes, 2020)

 



Echim Vancea este, în cea mai recentă carte, (”Culoarul șarpelui” – Editura Limes, 2020), un descriptiv, dar unul care se descrie pe sine în locul peisajului, de aici o proiecție continuă a interiorității în (și peste) lumea care ne petrece indiferentă: ”păsările/ umplu acest copac desfrunzit// burnița/ se așterne peste resturile/ de pe malul trist și mâhnit// fântânile/ acoperite de giulgiuri/ înseninează apusul// brațele așezate în cruce/ domină/ umbra îngerilor – lumină în gol ...”. Datorită acestei auto-proiecții peisajele văzute/ descrise nu sunt cele mai vesele de pe lumea asta, blazarea acționează ca un halou de ceață prin care toate perspectivele devin aproximative. Radiografierea realității imediate este nemiloasă, prețul corect al schimbului de ”impresii” cu lumea din preajmă este cel conferit de ”tirania” lucidității: ”umbrele trec lăsând în urma lor tomberoane pline de suflete/ ceea ce spune mult despre proasta lor creștere/ trecătorii le privesc chiorâș/ ele așteaptă ca ploaia să le spele obrazul pătat// în jur nu-i nimeni să îi cer iertare/ nu mai recunoasc nimic din noaptea înnebunită de ploaie// e-o scurgere de șerpi prin dreptul ferestrelor/ și nu se vede nimic dincolo de umbra înotând în întuneric/ din munte coboară pietre încarcerate în mii de culori/ sunete mânjite de culoarea macilor/ îmbobocesc înspăimântate de zborul păsării deasupra/ orașului// dincolo de culoarea pământului/ se întinde ca un izvor furios de umbre/ culoarul șarpelui/ ploaia nedumerită se prelinge fără de apă/ peste pragurile eșuate pe drumul de seară// iarba a ostenit/ de atâta veșnicie” (fără titlu). Dacă ne gândim, totuși, că veșnicia ierbii constă, paradoxal, tocmai în fragilitatea ei care sfârșește cu o nouă stare de vegetare, e limpede că poezia împinge, cu speranță, viața mai departe. Mai mult, ”ploaia se prelinge fără apă” iar șarpele memoriei dă sens ”drumului de seară”. În acest peisaj contaminat de fluxul și refluxul interiorității, memorie și afect, moartea se topește în viață, devine însoțitorul de fiecare zi, de fiecare clipă: ”murim nu mai țin minte cum/ apusul agățat de cer căuta noi forme de trecere/ de la un mormânt la altul// o umbră scăpată din palmele dimineții/ se strecura rușinată printre spărturile zilei// cineva sta rezemat de o trecere de pietoni/ cineva blestema respira lucra lumina/ îmbrăcat într-un fel de umilință/ în haina de iarnă:/ - niciodată nu vom muri/ din neputința de a muri -// zilele și nopțile atârnă deasupra cimitirului/ ca un semn de bine ați venit/ ultimul lucru pe care și-l amintește/ nu ți-l va spune nicicând” (titlul mai târziu).

Poetul nu e deloc vesel în timp ce își scrie impresiile despre lumea în care trăiește cu o ”fatală speranță”, pe ecranul imaginar trec umbre, morminte, ceață, giulgiuri, într-o devălmășie care l-ar face să tresară și pe Bacovia. Dar dacă ne gândim că răul numit este pe jumătate învins, după cum o spuneau grecii, atunci Echim Vancea face un exercițiu de exorcizare, de îndepărtare prin exces de luciditate a umbrelor, a șarpelui, a mormântului din inimă, a inamicilor care se ascund în ”întunericul plin de vânătăi”. Și, deși o stare de somnambulie pare să îi modifice percepția, sub pojghița de cuvinte transpare, totuși, autoironia, umorul subțire: ”într-o zi din săptămâna trecută/ stând la fereastra care dădea/ spre cimitirul echim/ am surprins-o vorbind în șoaptă/ cu numele umbrei/ a privit absentă spre mine/ știa că stau la fereastră în același loc/ de o vreme// apa de graniță se lasă spălată de ploaie/ ploaia care nu a durat mult face schimb de tristeți cu toate nopțile nedormite/ dintr-o zi de vineri în alta ...(...)” (numele umbrei).

”Culoarul șarpelui” este o carte gravă, tensionată, cu obsesii care se amplifică de la poem la poem, care te îndeamnă la introspecție în ”duhul” Eclesiastului cel care promova ”vânarea de vânt”. Dar, ca și la ”un parcurs” prin poezia lui Bacovia, tristețea care te cuprinde e una care îți face, totuși, bine.

                                                                                               Adrian Alui Gheorghe

Piatra Neamț, 4 februarie 2021

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un