Treceți la conținutul principal

Poezia de la sens la sunet (Dinu Olărașu – Freamăt/ Editura StudIs, Iași, 2018)


 




 

Dinu Olărașu este un cantautor de succes, dar și un poet redutabil. A debutat laolaltă cu optzeciștii, cu volumul ”Dăruit eternității pe fereastră”, în anul 1983, la Editura ”Albatros”, dar după cum a continuat să scrie e greu de încadrat într-un timp (și tip!) anume al evoluției poeziei din ultimile decenii. Și asta pentru că poezia sa se încăpățînează să fie una extrem de personală, cu o sensibilitate mereu în alertă, imaginarul ultragiat își pansează rănile, cel mai adesea, cu un înveliș de cuvinte fragile.

Cel mai recent volum, ”Freamăt” (Editura ”StudIs, Iași, 2018) este, în fapt, un singur poem, o stare multiplicată în o mulțime de înfățișări, ludicul și tragicul se întîlnesc în aceeași alcătuire de imagini: ”uite căprioara desenează cu botul un lup în nisip/ uite păsările în aer ridică un zid/ uite-mi cuvintele cresc şi tot cresc// dar tu în boarea dragostei mele vrei să mai vii/ diavolul e acelaşi şi pe zi şi pe noapte/ nu te mai flutura vino numai/ vino andante// nu e nimeni sunt numai idei/ ba nu e un templu-n aval, ridicat de curând/ sau în amonte nici nu mai ştiu/ un templu de pământ ridicat pe-un cuvânt”.

Există în poezia lui Dinu Olărașu o sfîșiere a ”eurilor”, o ruptură între aparență și realitate, intrarea în imaginar este, în fapt, o eliberare de tirania timpului care în monotonia curgerii nu propune decît implacabilul. Din acest motiv Olărașu refuză situațiile prestabilite, în poezia lui nu există soluții și situații definitive, poetul intuiește că în afara unui timp definit toate actele vieții sunt parte a unei beții de a trăi, de a exista, pe care, evident, o preferă: ”înspăimântător uite scriu/ de irealitate nu te mai scuturi/ o, libertate/ îmbracă-mă-n fluturi// pune-mi real în spinare/ pune-mi chestii în rostire stupide/ cum să mai spun cum să mai cer/ mâna, priveşte, mi se închide// se deschide febra/ se deschide-o fereastră/ apoi un nume apoi o vâltoare/ apoi o linie nefastă”.

Scrisul purifică, carnea se topește în cuvînt, actul scrierii e un sacerdoțiu. Astfel, poetul demonstrează, biblic, că la început a fost Cuvîntul care ne-a imaginat și continuă să ne imagineze pe toți, în afara acestuia viața ar fi fost/ ar fi imposibilă. Mai mult, poezia este căutarea unui sine originar, cuvîntul trece prin trupuri cu disperarea celui rătăcit pe pămînt în căutarea sensului mai înalt: ”parcă-s o literă în scrierea altuia/ şi mă trec prin mori de cuvinte/ şi nişte zbaturi/ şi totul în preajmă-i ultrafierbinte// şi-s intrări peste tot/ şi coridoare şi-un fel de genune/ şi-un trafic prin conducte/ şi-s trupuri puţine// sau nu le mai văd/ exact ca-n amiază/ când nu mai ştii care-i umărul stâng care-i umărul drept/ sau poate viaţa mea mă imaginează”.

Trăim într-o lume de simțuri dezlănțuite, dialectica pur/ impur nu mai duce la cunoașterea ”nepătrunsului”, o insecuritate ontologică domină ființa care se simte în viață ca o algă răscolită continuu de freamătul oceanului. Ființa anxioasă a poetului trăiește într-un halou de senzații, strigătele inimii sunt estompate de zgomotele străzii, în acest univers tulbure poezia devine spațiu al luptei, al negației care afirmă, scenă justițiară în care metafora mai dă o șansă reinventării (sau regăsirii?) idealității (sensului, dacă va fi fost vreunul!?) pentru care am fost aruncați în lume: ”acum văd maimuţe după-amiză/ văd visul altuia văd noaptea de-afară/ văd enervat pe unul în pânzele albe/ văd un ospiciu văd un odinioară// văd felceri şi fier şi-aluminiu/ văd fotografia cu bolta mea palatină dragă/ văd înainte şi îndărăt/ văd înduioşarea întreagă// văd acum totul/ mi se face frică/ vai ce de lume ce de univers/ vai ce de gândire carevasăzică// vai ce turbare vai ce de roluri/ damnaţii trec valsând la romanţă/ se plimbă mulţi în jurul morţii/ văd răsăritul ca pe o substanţă// sunt clorofile de jur împrejur/ e-o poemă într-un orăşel editată/ e o mireasmă de la-nceput/ e o fiinţă atârnând de-o cravată/ sigur e un har/ minunat în sine/ e o sete de forme/ sublime”.

Poeziile lui Dinu Olărașu, din ”Freamăt” dar și din volumele precedente, sunt iluminări din categoria rimbaldiană a termenului, textele sunt/ par a fi niște prospectări ale unei lumi care va rămîne, în final, captivă ”neînțelesurilor” ei.   Poet atipic pentru generația 80, dar cu atît mai interesant, la Dinu Olărașu cuvîntul capătă mai mult decît sens, capătă (și) sunet. La Dinu Olărașu poezia capătă grai.

 

 

Piatra Neamț,

29 noiembrie 2020

 

 

 

 

Comentarii

  1. Absolut adevărat!...Criticul l-a văzut pe poet,...poetul l-a descris prin cuvant pe critic și pe fiecare din noi. Dinu, este genial ptr că este...un poet, un cântec, un prieten, un Om.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un