Sunt
cărți care se scriu singure...! Așa îmi imaginez, după ce am citit romanul
”Balada” semnat de Adrian Lesenciuc (Editura Creator, Brașov, 2020), o
biografie romanțată a familiei lui Ciprian Porumbescu, din care face parte,
aflăm din succintele date de pe copertă și autorul. De ce spun acest lucru?
Pentru că această carte respiră ”un aer de clasicitate”, de așezare într-un loc
predestinat, de acolo de unde lipsea această poveste. Despre Ciprian Porumbescu
s-au scris mai multe cărți, studii, mai mult sau mai puțin ”adevărate”, mai
mult sau mai puțin inspirate. Două dintre acestea le-am citit cu mulți ani în
urmă, cu toată fascinația pentru ”personajul” care era Ciprian Porumbescu, un
romantic nemîntuit, care a ars pînă la 29 de ani cu o patimă pe care o regăsim
doar la cei însemnați de geniu. Una dintre cărți, mai cunoscută, este ”Cînta la
Stupca o vioară”, semnată de C. Ghiban, alta, mai puțin cunoscută este ”Viața
pasionantă a lui Ciprian Porumbescu”, semnată de Dragoș Vitencu, apărută în
anul 1974. Pe Dragoș Vitencu, bucovinean, l-am cunoscut de altfel, chiar în
acei ani, cînd publica această carte, avea un fel de domiciliu forțat la Piatra
Neamț, după ce făcuse, am aflat mult mai tîrziu, mai bine de cinci ani de
pușcărie ”la politici” pentru motivul că nu-și denunțase niște prieteni care ar
fi avut simpatii legionare. Istorie?
Dar
și cartea lui C. Ghiban, precum și cartea lui Dragoș Vitencu sunt tributare
unui anumit retorism, admirația față de personaj nu sparge textul, citești,
admiri, dar povestea nu te implică emoțional. Nu același lucru se întîmplă cu
”Balada” lui Adrian Lesenciuc, o carte care te tulbură, te ia captiv, o citești
cu sentimentul că participi la istorie, că și tu, în calitate de cititor, ai acest
privilegiu.
La
jumătatea secolului al nouăsprezecelaea lumea românească era în plămădire, în
agregare, evenimentele istorice se succedau cu mare repeziciune, revoluțiile de
la 1848 dăduseră un impuls civilizator lumii noastre, românii din provinciile
românești, aflați încă sub tiranii străine, căpătaseră mai mult curaj. Aflată
sub influența imperiului austro-ungar, Bucovina încearcă, cu timiditate, o
renaștere românească. Din acest moment începe, practic, povestea din ”Balada”
lui Adrian Lesenciuc. Vocile povestitoare sunt mai multe. Prima este a lui
Iraclie (Golembiovschi) Porumbescu,
tatăl viitorului compozitor, care este preot ortodox într-un sat din Bucovina,
povestitor înnăscut, numit chiar ”Creangă al Bucovinei”. Viața grea din satele
bucovinene ale perioadei determină tonul acestuia, necazurile îl copleșesc,
bucuriile sunt rare, speranța și nădejdea creștină par să lumineze zilele
acelei lumi. Mai mult, speranța și nădejdea creștină se întruchipează în
prunci, se nasc mulți, în fiecare familie, dar numai puțini reușesc să
depășească pragul copilăriei. Nu altfel se întîmplă și în familia preotului
Iraclie, viața este la discreția vitregiei vremurilor, copiii se nasc unul după
altul, puțini supraviețuiesc. Părinții investesc în copii dragoste, dar și
sentimentul apartenenței la un neam, la o patrie, devenite dimensiuni
definitorii, imperative.
Alt
narator este Mihai Eminescu, acesta relatează ”aventura” întîlnirii istorice de
la Putna, din august 1871, a tinerimii române din toate provinciile românești
și din Europa. Între ei se află Ioan Slavici, A. D. Xenopol, Nicolae Teclu. Tinerii
aduc cîte un bulgăre de pămînt din toate zonele pe care le reprezintă, aceștia
sunt depuși într-o urnă care este îngropată lîngă mormîntul lui Ștefan cel
Mare, în felul acesta realizîndu-se o unire simbolică, deziderat istoric al
tuturor românilor. Romantismul ia forma pasiunii arzătoare, indivizii au
conștiința faptului că s-au născut pentru un ideal care e mai presus de ființa
lor, care e una muritoare, în timp ce patria, neamul sunt noțiuni nemuritoare.
Alte
voci naratoare din romanul lui Adrian Lesenciuc sunt Ciprian Porumbescu și mai
apoi Berta Gordon, iubita acestuia, fata pastorului evanghelic din Ilișești, pe
care o cunoaște în vacanțele de la Stupca. De altfel, partea care revine
romancierului este partea ultimă, acolo unde transpare povestea de dragoste
dintre Ciprian și Berta, o idilă romantică, după canoanele epocii, dar intensă
și, în final, tragică. Moartea lui Ciprian Porumbescu, la doar 29 de ani, este
”o împlinire” romantică în care nefericirea pare să fie o normă. Într-o
scrisoare trimisă de la Londra surorii lui Ciprian, după moartea acestuia,
Berta spunea: ”Greu de
suportat nenorocirea aceasta; mi-a nimicit tot ce am sperat şi am dorit în
viaţă. Mi s-a răpit tot ce am numit noroc. (…) Roagă-te, dragă Marie, la
mormântul Lui şi pentru mine. Ţie ţi-i dat să fii în apropierea Lui, tu ai
putut să-i arăţi scumpului iubirea ta, prin îngrijirea jertfitoare. O, de ce
n-am putut şi eu!”. Dar
ca și în cazul iubirii nefericite dintre Eminescu și Veronica Micle, există
întrebarea fără răspuns, generatoare de scenarii nesfîrșite, ce s-ar fi
întîmplat cu eroii dacă aceste iubiri s-ar fi împlinit după logica comună. E greu
de răspuns.
Dar
dacă există un personaj principal al acestei cărți, acesta este, indiscutabil, Cântecul. Pentru că toată lumea este
obsedată de cîntec, de muzica auzită sau doar presimțită, de sunetele naturii,
ale clopotelui Buga de la Putna, ale scripcilor mânuite de țiganii lăutari, ale
unduirilor reliefului. Mai mult, ultima voce naratoare, la ”epilog”, este chiar
a Cântecului care spune, între altele, că ”s-a lăsat văzut în chip de Baladă”,
că este, de fapt, ”un înger păzitor al locului” și că substanța din care este
făcut este, pur și simplu, timpul.
Știm și simțim că trăim în post-istorie, în
post-literatură, așa că tresărim cînd vedem că mai sunt autori care scot
dintr-o ipotetică ladă de zestre (a unui neam) povești care sunt așa de
normale, încît sună straniu pentru urechile parazitate de experiențele hazardate
ale postmodernității. ”Postfața” semnată de actorul Vlad Rădescu, cel care s-a ”identificat”
cu Ciprian Porumbescu în filmul regizat de Gheorghe Vitanidis, subliniază și
chiar validează această poveste întemeietoare.
27 noiembrie 2020, Piatra Neamț
Felicitări pentru cronică dv, felicitări domnului Adrian Lesenciuc pentru roman!
RăspundețiȘtergerevă mulțumim! o carte de ... respirat, cu adevărat!
Ștergere