Treceți la conținutul principal

Pe cînd timpul se făcea baladă // (Adrian Lesenciuc - ”Balada”, Editura ”Creator”, Brașov, 2020)

 



 

Sunt cărți care se scriu singure...! Așa îmi imaginez, după ce am citit romanul ”Balada” semnat de Adrian Lesenciuc (Editura Creator, Brașov, 2020), o biografie romanțată a familiei lui Ciprian Porumbescu, din care face parte, aflăm din succintele date de pe copertă și autorul. De ce spun acest lucru? Pentru că această carte respiră ”un aer de clasicitate”, de așezare într-un loc predestinat, de acolo de unde lipsea această poveste. Despre Ciprian Porumbescu s-au scris mai multe cărți, studii, mai mult sau mai puțin ”adevărate”, mai mult sau mai puțin inspirate. Două dintre acestea le-am citit cu mulți ani în urmă, cu toată fascinația pentru ”personajul” care era Ciprian Porumbescu, un romantic nemîntuit, care a ars pînă la 29 de ani cu o patimă pe care o regăsim doar la cei însemnați de geniu. Una dintre cărți, mai cunoscută, este ”Cînta la Stupca o vioară”, semnată de C. Ghiban, alta, mai puțin cunoscută este ”Viața pasionantă a lui Ciprian Porumbescu”, semnată de Dragoș Vitencu, apărută în anul 1974. Pe Dragoș Vitencu, bucovinean, l-am cunoscut de altfel, chiar în acei ani, cînd publica această carte, avea un fel de domiciliu forțat la Piatra Neamț, după ce făcuse, am aflat mult mai tîrziu, mai bine de cinci ani de pușcărie ”la politici” pentru motivul că nu-și denunțase niște prieteni care ar fi avut simpatii legionare. Istorie?

Dar și cartea lui C. Ghiban, precum și cartea lui Dragoș Vitencu sunt tributare unui anumit retorism, admirația față de personaj nu sparge textul, citești, admiri, dar povestea nu te implică emoțional. Nu același lucru se întîmplă cu ”Balada” lui Adrian Lesenciuc, o carte care te tulbură, te ia captiv, o citești cu sentimentul că participi la istorie, că și tu, în calitate de cititor, ai acest privilegiu.

La jumătatea secolului al nouăsprezecelaea lumea românească era în plămădire, în agregare, evenimentele istorice se succedau cu mare repeziciune, revoluțiile de la 1848 dăduseră un impuls civilizator lumii noastre, românii din provinciile românești, aflați încă sub tiranii străine, căpătaseră mai mult curaj. Aflată sub influența imperiului austro-ungar, Bucovina încearcă, cu timiditate, o renaștere românească. Din acest moment începe, practic, povestea din ”Balada” lui Adrian Lesenciuc. Vocile povestitoare sunt mai multe. Prima este a lui Iraclie (Golembiovschi) Porumbescu, tatăl viitorului compozitor, care este preot ortodox într-un sat din Bucovina, povestitor înnăscut, numit chiar ”Creangă al Bucovinei”. Viața grea din satele bucovinene ale perioadei determină tonul acestuia, necazurile îl copleșesc, bucuriile sunt rare, speranța și nădejdea creștină par să lumineze zilele acelei lumi. Mai mult, speranța și nădejdea creștină se întruchipează în prunci, se nasc mulți, în fiecare familie, dar numai puțini reușesc să depășească pragul copilăriei. Nu altfel se întîmplă și în familia preotului Iraclie, viața este la discreția vitregiei vremurilor, copiii se nasc unul după altul, puțini supraviețuiesc. Părinții investesc în copii dragoste, dar și sentimentul apartenenței la un neam, la o patrie, devenite dimensiuni definitorii, imperative.

Alt narator este Mihai Eminescu, acesta relatează ”aventura” întîlnirii istorice de la Putna, din august 1871, a tinerimii române din toate provinciile românești și din Europa. Între ei se află Ioan Slavici, A. D. Xenopol, Nicolae Teclu. Tinerii aduc cîte un bulgăre de pămînt din toate zonele pe care le reprezintă, aceștia sunt depuși într-o urnă care este îngropată lîngă mormîntul lui Ștefan cel Mare, în felul acesta realizîndu-se o unire simbolică, deziderat istoric al tuturor românilor. Romantismul ia forma pasiunii arzătoare, indivizii au conștiința faptului că s-au născut pentru un ideal care e mai presus de ființa lor, care e una muritoare, în timp ce patria, neamul sunt noțiuni nemuritoare.

Alte voci naratoare din romanul lui Adrian Lesenciuc sunt Ciprian Porumbescu și mai apoi Berta Gordon, iubita acestuia, fata pastorului evanghelic din Ilișești, pe care o cunoaște în vacanțele de la Stupca. De altfel, partea care revine romancierului este partea ultimă, acolo unde transpare povestea de dragoste dintre Ciprian și Berta, o idilă romantică, după canoanele epocii, dar intensă și, în final, tragică. Moartea lui Ciprian Porumbescu, la doar 29 de ani, este ”o împlinire” romantică în care nefericirea pare să fie o normă. Într-o scrisoare trimisă de la Londra surorii lui Ciprian, după moartea acestuia, Berta spunea: ”Greu de suportat nenorocirea aceasta; mi-a nimicit tot ce am sperat şi am dorit în viaţă. Mi s-a răpit tot ce am numit noroc. (…) Roagă-te, dragă Marie, la mormântul Lui şi pentru mine. Ţie ţi-i dat să fii în apropierea Lui, tu ai putut să-i arăţi scumpului iubirea ta, prin îngrijirea jertfitoare. O, de ce n-am putut şi eu!”. Dar ca și în cazul iubirii nefericite dintre Eminescu și Veronica Micle, există întrebarea fără răspuns, generatoare de scenarii nesfîrșite, ce s-ar fi întîmplat cu eroii dacă aceste iubiri s-ar fi împlinit după logica comună. E greu de răspuns.

Dar dacă există un personaj principal al acestei cărți, acesta este, indiscutabil, Cântecul. Pentru că toată lumea este obsedată de cîntec, de muzica auzită sau doar presimțită, de sunetele naturii, ale clopotelui Buga de la Putna, ale scripcilor mânuite de țiganii lăutari, ale unduirilor reliefului. Mai mult, ultima voce naratoare, la ”epilog”, este chiar a Cântecului care spune, între altele, că ”s-a lăsat văzut în chip de Baladă”, că este, de fapt, ”un înger păzitor al locului” și că substanța din care este făcut este, pur și simplu, timpul.

 Știm și simțim că trăim în post-istorie, în post-literatură, așa că tresărim cînd vedem că mai sunt autori care scot dintr-o ipotetică ladă de zestre (a unui neam) povești care sunt așa de normale, încît sună straniu pentru urechile parazitate de experiențele hazardate ale postmodernității. ”Postfața” semnată de actorul Vlad Rădescu, cel care s-a ”identificat” cu Ciprian Porumbescu în filmul regizat de Gheorghe Vitanidis, subliniază și chiar validează această poveste întemeietoare.

 

27 noiembrie 2020, Piatra Neamț

 

Comentarii

  1. Felicitări pentru cronică dv, felicitări domnului Adrian Lesenciuc pentru roman!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un