Treceți la conținutul principal

Viața ca o continuă inițiere (Ioan Radu Văcărescu - ”Pescar de cuvinte” – Editura ”Junimea”, 2019)

 


            Un volum care dezvoltă o paletă largă de teme și motive este ”Pescar de cuvinte” (Editura ”Junimea”, 2019) semnat de Ioan Radu Văcărescu, o demonstrație de virtuozitate poetică care îi fixează poetului sibian un loc bine determinat în cadrul Generației 80. Trăsăturile de bază ale poeziei din acest volum derivă din amestecul de inocență și miracol, poetul își trăiește cu o candoare de martor nepervertit nostalgiile de supraviețuitor într-o provincie în care și-a delimitat bine locul, forțând chiar cutumele și normele bine însușite de toată lumea. Un fals aer domestic te îmbie la o lectură empatică, morfologia imaginarului este una generoasă și de aceea seducătoare pentru receptor/ cititor.

Viața este, în fapt, o călătorie inițiatică printr-un ținut al memoriei, cu alternări de planuri, prin deturnări ale codurilor, în același timp inițiatul încearcă o coagulare a ceea ce pare disparat, autonomizat, străin. Materialitatea este transgresată, orice obstacol este anulat, tensiunea itratextuală îți conferă planuri de lectură diverse, în funcție de capacitatea cititorului de a accede pe (la) diferite niveluri de lectură. Călătoria în care am pornit cândva nu are niciun capăt definit, e rătăcire sau e căutare, prezentul este supus continuu hipertrofierii de o viziune prestabilită care se confundă/ confruntă cu o misiune (mult mai) înaltă: ”iar acum dacă tot e atât de târziu/ pot mărturisi că am înțeles/ doar o singură dată în viață/ mergeam spre o autogară îndepărtată/ undeva la marginea unui oraș studențesc/ pe o stradă care nu se mai termina/ nu știam decât direcția eventuală în care trebuia să merg/ să ridic un pachet trimis de-acasă cu autobuzul/ casele se-nșirau ca la țară pe uliță/ și-n liniștea deplină a acelei înserări fără prihană/ mirosea demențial a liliac și-a lămâiță/ strada nu se mai termina/ și autogara aceea îndepărtată parcă nici n-ar fi existat/ și miresmele de primăvară pătrundeau adânc în sânge/ iar arterele și venele pulsau/ ca un râu de munte la topirea zăpezilor/ atunci am înțeles/ și-n vreme ce mergeam parcă fără de țintă/ spre o autogară parcă inexistentă/ de la marginea orașului nostru studențesc/ am înțeles/ că mă așteaptă de partea cealaltă a cerului/ acelei primăveri care părea și ea că nu se va sfârși niciodată/ iar dimineața următoare/ am apărut parcă de nicăieri/ cu un pachet mare în brațe/ legat cu sfoară groasă de cânepă/ niciunde în întunericul ce atâta de încet se desfăcea/ în luminiscențele fără prihană ale unei duse primăveri” (înțeles).

Volumul re-construiește un topos pe ”ruinele” unui oraș strivit de amintiri, transsubiectivizarea poetică indică faptul că anumite spații mental-imaginare pot fi explorate numai la (prin) reconstituire. E vorba, după elementele numite, de ”un Sibiu personal”, personalizat, personificat chiar. Imaginația recuperatoare scoate efecte care surprind, uneori ai senzația că un personaj kafkian a coborât în piața mare și caută o instanță nevăzută care îl hărțuiește cu un proces absurd: ”în piaţa mare a oraşului e linişte şi pace/ într-o parte sunt aşternute pe caldarâm/ o mie de capete de lut/ fiecare un unicat unul din cincizeci e albastru/ precum casa albastră de lângă palatul brukenthal/ în faţa primăriei opreşte un bmw cu cd/ coboară ambasadorul austriei/ pătrunde nonşalant la patru ace în clădirea fostului cec/ altădată prefectură de poliţie şi poliţistul/ de serviciu îmi spune zâmbind/ să fac paşi mai încolo şi poze mai discret sau deloc/ fără să ştie că eu stau aici în ziua cenuşie cu anemici/ stropi de ploaie şi nici măcar porumbei nu prea sunt/ doar o duzină ca să fotografiez/ mulţimea de capete de lut/ între care de parcă aşa ar fi fost stabilit/ doarme dus un câine comunitar fără cap/ în piaţa mare a oraşului e cât se poate de linişte/ cât se poate de pace”. (ilustrată din sibiu)

În alte poeme semnificative din carte, Ioan Radu Văcărescu acceptă fuziunea dintre eu și non-eu pe fondul unei delestări a sufletului în ascensiunea lui, maniheismul nu mai funcționează, sublimul devine subliminal, spectacolul cosmicității vieții se reduce la mici gesturi care își extrag semnificația chiar din starea de deriziune. Anecdotica poetică amintește uneori de gestica soresciană, arealul este însă altul, calea dintre legea morală și cerul înstelat, dintre pământ și rai, este presărată cu umorul fin care netezește toate asperitățile: ”.... Și parcă-l văd acum pe nea Mitică,/ dacă tot s-a dus,/ cum se trezește el pe la opt și cum/ merge la bucătăria raiului/ și ia din fereastră de după perdeaua de nori pufoși/ glăjuța de-o fele de rachiu/ și așează pe masă trei păhăruțe ca lacrima/ și le umple rase zicând/ hai Doamne să ne împăcăm,/ că tare ne-am mai ciondănit aseară./ Și Domnul binecuvântează din cap cu mare blagoslovenie/ Și Sfântul Petru zice de la locul lui cel mai încărcat/ de înțelepciune bogdaproste auzit vreodată în ceruri” (Împăcarea cu Dumnezeu). Există, de asemenea, în multe texte din carte, o tendință de destructurare a sinelui pe fondul unei confesiuni care depoetizează în fapt realitatea, elementele din preajmă sunt modificate până la nivelul de non-simbol. În timp ce poetul mestecă în cafea, în timp ce muzica sferelor se reduce la zăngănitul cuburilor de zahăr brun care ating marginile ceștii, un corb alb se zbate în piept, are aripile înghețate și transmite starea de abis, tradusă în singurătate și spaimă: ”parcă azi sunteți supărat nea jeane/ zice dragoș așezându-mi în față cafeaua/ și paharul cu apă din perete cu lămâie/ ce să-i zic mai bine tac și mestec cu atenție sporită/ în ceașcă bruma de zahăr brun/ i-aș putea spune cum e la cincizeci și nouă de ani/ cum sângele-mi bolborosește doar în piciorul stâng/ și cum în pieptul meu zace un corb alb/ cu aripile înghețate/ dar tac și amestec în continuare în ceașca de cafea/ și sorb cu răbdare din apa cu lămâie și gheață/ poate i-aș spune cum un înger tărcat mă trage de mânecă/ mereu afară unde vrea să-mi arate/ cu degetele lungi și strâmbe/ între care ține o țigară de foi/ cu aromă de cireșe sălbatice/ creasta îndepărtată care leagă prejba de muma/ și cum îmi aprind și eu o țigară amară/ cum trag în piept cu nesaț primul fum și privesc/ cu ochii senini ca dintr-o copilărie furată/ vizuina de lup din pădurea de pe muntele tăcut/ părăsită și care mai păstrează un vag miros/ de singurătate și spaimă”. (vizuina)

Ioan Radu Văcărescu este un poet de recitit.

 



Piatra Neamț, 7 octombrie 2020

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un