Treceți la conținutul principal

Ioan Moldovan – ”Multe ar mai fi de spus” (Editura ”Cartea Românească”, 2019)

 

 


De la volum un volum la altul, deși nu este un ”industrios, Ioan Moldovan și-a ”însușit” o modalitate extrem de sensibilă de a se exprima, de a-și scoate în evidență interioritatea, o ”exhibare” lirică în care jurnalul de notație intimă se întîlnește cu aforismul generalizator. Mai mult decît în alte cărți, în ”Multe ar mai fi de spus”, recentul său volum (Editura ”Cartea Românească”, 2019), amestecul de voci lirice sunt parte a unui jurnal de poet care se alintă îngînînd vocile interioare, care sunt, defapt, vibrația unui dialog cu marea poezie a lumii. În toate poemele Ioan Moldovan este parte a unui prezent continuu, nu ”se implică” într-un viitor vag, caută ”un vid referențial” pe care îl umple cu propriile sale viziuni. În același timp, un sentiment de crepuscul însoțește starea generală: ”Nici n-a-nceput această zi/ nici n-a trecut ziua de azi/ ce cade-acum e/ poate fi/ zăpadă peste brazi// Tot mai pierit, mai oarecare/ mă pierd în sinea ei/ ca apa-n minele de sare// Etcetera e-hei!” (Dragă). Da, setea muntelui de sare este greu de apreciat, de imaginat, de astîmpărat.

       Asumarea timpului, această "esenţă de Dumnezeu" (Sf. Augustin), este, pînă la urmă, o temă de maturitate pentru orice poet, astfel acesta își dovedește puterea şi spiritul sintetic şi imaginativ în confruntare cu temele majore ale vieții: ”Într-o dimineaţă m-am trezit bătrân şi fără nicio autoritate, zice Cornelius./ Magnolia însă a înflorit cărnos în praf şi lumină/ Mierle de-acum un secol şi mai bine fluieră sub norii noi/ Mă plimb cu flexul printre  gravidele cu obrajii verzui-gri-gălbui/ Schimbăm politeţuri, ca nişte mediatori de morminte/ Trântim portiere, risipim bonuri fiscale şi/ Cornelius mormăie: timpul doar aiurează, taică, se umple/ de sânge rău, cel bun înnegrindu-se. E apă-n sistem, trebuie/ să trag, să fac ceva, iute se mai face seară/ Peste lumina de cenuşă lumina de păpădie/ Ne dăm de-a berbeleacul prin ea/ doar o singură dată – aşa, ca să fie:/ o urmă de praf din ultima stea” (Mediatori). Dar, pînă la urmă, de ce trebuie înţeleasă eternitatea înainte de a ne înţelege timpul nostru finit, el însuși parte dintr-o eternitate echivocă ?      

Armonia textului pare să fie tulburată de o oarecare grabă a poetului-narator care, contaminat de năvala timpului care se revarsă prin toate fisurile din lucrurile din preajmă, vrea să spună dintr-o răsuflare despre toate consecinţele ieşirii din contingent ale unui individ care nu seamănă cu ceilalţi. De aceea şi aerul de improvizaţie al multor momente ale poemului provine din transcripţionarea unui text care, făcut să fie transmis oral, este - în sfîrşit - încorsetat în cuvinte, ca un fluture care îşi pierde frumuseţea relevată în plin zbor rămînînd doar la nivelul frumuseţii fizice, în momentul în care ajunge în insectar. Pot interveni, eventual, imaginaţia şi fondul cultural ale privitorului pentru a determina imaginativul să însufleţească iarăşi ceea ce a fost doar conservat vremelnic: ”După ce-mi pun ochelarii de citit, apare şi formidabila femeie tânără/ cu o bonetă de staniol roşu/ aduce lapte proaspăt, îl varsă pe duşumea/ Şi-a lăsat la intrare logodnicul viguros într-un hummer nou-nouţ/ clipind din capacele argintii/ Repede o însărcinez cu alte minuni, repede o las în pace/ Abia spre dimineaţă în aburul de sarmale şi-n ceaţa de vin/ se va întoarce la mine/ cu pungile de sub ochi mustind de venin/ Dar destul am şters eu din viaţa mea şi din viaţa sfinţilor pe care ea/ mi-i prezintă ca pe nişte amici/ Mult n-o să mai stăm – nici/ ea nici eu pe aici/ În negru amândoi vom coborî solemn prin gârlici în Minereu.” (destul am șters). Ieșirea din cotidian în Minereu este o fabuloasă întoarcere în sînul materiei, ”gîrliciul” trezește ecoul moralei din basmul ”Tinerețe fără bătrînețe și viață fără de moarte” și acolo gîrliciul sugerează întoarcerea sau forţarea unui lung şir de uşi care se închid în urmă în linişte, dar definitiv. Iar ”obiectele care se închid sînt metaforă a perenităţii secretului, relicvar păzitor al unei chintesenţe şi al unei memorii", după Ernest Bernea.

Harold Bloom spune că melancolia poetului provine din ”eșecul său de a se naște pe sine” iar poemul devine astfel ”o anxietate îndeplinită”. Nu altfel pare să fie la Ioan Moldovan, cel care a ridicat ”mainimicul” la rang de simbol: ”Sunt sănătos, tocmai îmi văd chipul în termopanul de la bucătărie./ E foarte târziu, deci e foarte devreme./ Te rog să-mi trimiţi un top de hârtie din cea bună/  să-mpachetez nisipul care se cerne./ Să ştii că-s bine, deşi mai pierd şi eu ceea ce de fapt n-am avut/ şi astfel încă de viu adorm şi eu cu tine-n gând pe scândurile ude./ Şi ce!? Printre mainimicurile eterne cine ne-aude?” (Dragă)

Poezia devine, în multe texte din carte, gratuitate a gratuității, ”cîntec de lume”, o expresie a unei libertăți pe care cuvintele doar o intuiesc, spațiul dintre cuvinte este însă mult mai expresiv: ”Sunt ocupat până peste cap: scriu poezii și alte alea/ Vin la mal, nu văd pe nimeni, beau bere în Leipzig/ cafea la Venezia, totul pe fugă și iată că n-am/ ajuns să formulez Propoziția a Opta// Pe deasupra, nu mai e cer, e doar o înșiruire de/ hituri clonate și – să știi – prietenii noștri comuni/ sunt duși toți – care-ncotro. Pe bănci, pipițe și/ iar pipițe – în negru, cu năsturei auriți, cu șuvițe mov ... ș.a.m.d” (Dragă).

La limita dintre ”mainimic” și ”maitotul”, navetând între orizonturi cu vivacitatea imaginției, Ioan Moldovan face demonstrația că suntem în măsura în care ne putem auto-proiecta în afara sinelui, în măsura în care ne putem reinventa continuu. Imaginația cititorului este hărțuită, la rândul ei, continuu: ”Când eşti într-una, vrei să treci în cealaltă/ şi invers, mereu –/ timp în care plouă cu apă, cu sare/ cu sare şi minereu,/ într-o măsură înaltă/ Maimarii Academiei Regale la Zi aşteaptă/ să te întorci din călătoria de la noul pol nord/ să-ţi prezinţi raportul şi să te ungă de-ndată „cuceritor” şi/ chiar să dea numele tău unui fiord/ Numai Doamna Domniei mele ştie că de fapt eu trec dintr-o odaie în altă/ odaie ca să o îmbrăţişez încă o dată şi încă o dată/ acolo, pe harta unde nu încetez/ să mă pierd cu apa, cu sarea, cu toată lumea cealaltă.” (doar două incinte)

Într-adevăr, ”multe ar mai fi de spus” despre această carte, dar cel mai mai important lucru este, cred, faptul că o citești și o recitești și poezia nu se termină. Dimpotrivă: sporește. 

 

 

Piatra Neamț, 8 septembrie, 2020

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un