Treceți la conținutul principal

Grămăticul Valeriu martor și actant în ”scandalul din colonia de scribi” (”Scandal în colonia de scribi”, Editura Junimea, 2020)

 



Iubite cititorule, în această carte semnată de Remus Valeriu Giorgioni (”Scandal în colonia de scribi”, Editura Junimea, 2020) vei descoperi mărturiile despre viață și despre artă ale unui om care iubește poezia mai mult decît se iubește pe sine însuși. Este vorba despre ”grămăticul” Remus Valeriu Giorgioni, un poet discret în spațiul public, dar extrem de ofensiv în spațiul imaginarului, al metaforei, al lumii care rodește din sămânța sănătoasă a cuvântului. Iată cum arată acest ”grămătic” care desfide orice întruchipare din lumea noastră: ”Era pe vremea când eu, caligraful Valeriu/ botezat Grămătique/ fui numit imbrohor – trimis special/ la Înalta Poartă (Marea majoritate a timpului/ spionam paşalele, băteam cherhanalele/ să văz turcimea cum se mai poartă…/ Diplomat… cât mai rar!)// Mi se pasau tot soiul de misii: sol emisar şi misit/ trompetist toboşar mesager de taină/ pe lângă agie/ şi altele-o mie: întocmeam misive, epistolii, răvaşe,/ treburi şi brebuşoare, ocupaţiuni varii:/ Însemnam – consemnam – adnotam/ cam tot ce se-ntâmpla în cănţălărie/ şi în întreaga Împărăţie// (Că, pe atunci, Domnul nostru purta o intensă corespondenţă/ cu mai multe prinţese străine/ şi câteva din europenele cancelarii/ Din când în când mai depeşá singur câte-o depeşă/ sau, după caz, un ferpar/ dar neştiind cum se cade gramatica, meşteşugul/ de critikon literar/ se cam trudea în zadar)// Iar uneori când începeam a transcribe/ documente oficiale apostile înscrisuri,/ - minute şi protocoale -/ printre cópii mai scăpam câte-o poezie…/ Criză era de-din toate în ţară,/ dar nu la curte, dar  nu / de hârtie// Aşa învăţai punctuaţia eu, Diacul Valeriu/ zis Grămătique/ şi niscai ortografi)/ Dar zilnic împiedicându-mă/ de litere boante, vorbe strâmbe,/ picioare metrice şchioape…/ mă trezii într-o zi la ortopedie!”. De remarcat umorul care dă viață oricărei incursiuni în lumi adormite/ amorțite.

Scenariile sale poetice sunt proiecții dramatice care, dacă ar prinde chip, ar face din lumea asta cel mai frumos loc dintr-un univers care se degradează pe măsură ce se degradează imaginația care îl pune în mișcare. Personajul poemelor sale este un sine transformat într-un Păsărar care, la rândul lui, transformă în cîntec tot ceea ce îi îngînă, libere, păsările cerului. Care cer? Cel în care ne oglindim visul de a fi eterni: ”Trece pe străzi păsărarul/ Strigă în gura mare (strigă/ spre pământ şi spre mare):  Uitaţi-vă bine/ la păsările cerului… ele  nu seamănă/ nu cultivă - nu ştiu/ să gătească, şi totuşi ce bine o duc,/ Cât de asortat se hrănesc:/ cu tot neamul lor păsăresc!// Chiar crinii câmpului vin/ să le viziteze la cuibul lor/ ca pe nişte regine pe tron/ Cum regina din Saba-l căutase/ pe regele regilor, Solomon”

În poezia lui Remus Valeriu Giorgioni se frământă mările interioare, timpul imemorial este în expansiune, regii continuă să dea edicte, scribii se preling în text, magistrul perorează în fața unor discipoli fără chip și totul într-un spectacol de o cuceritoare solemnitate.

Cu această carte Remus Valeriu Giorgioni poate pretinde un loc ”confort sporit” în ”raiul literaturii române”.

 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon

             A fost odată un om care se numea Gheorghe Simon. S-a născut în anul 1950, la 27 martie, lângă Mănăstirea Agapia. De altfel, clopotele Mănăstirii Agapia i-au numărat toată viața clipele, i-au dat rodnicia sunetului care pornește de pe Pământ iar ecoul i se prelinge, rar, cadențat, în Cer. Lumea Agapiei i-a fost univers, dacă l-ai fi scos de acolo, s-ar fi simțit ca un fluture fără aripi. Sau ca o stea fără cer. A mai călătorit prin lume, nu prea mult, ce e drept, dar a făcut-o doar ca să poată spune, întorcându-se la Agapia, că a ajuns Acasă. Avea ceva hieratic pe chip, un transfer de duh din icoanele lui Nicolae Grigorescu, de pe bolta Agapiei. Din acest motiv, de multe ori părea să nu-și găsească locul în hărmălaia de chipuri din jur. A trăit pentru sine, ca orice om, dar a trăit și mai mult pentru semenii săi. Cu blândețe orice ticăloșie din jurul său se topea în propria lipsă de sens. Pe limba sa cuvântul iubire nu suna niciodată fals. Și asta, pentru că tră

Astăzi este Ziua Mondială a Poeziei ...!

E limpede, dacă privim în istorie, că omul a devenit om abia atunci când, în evoluția sa pe pământ, a descoperit poezia. Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, s-ar transforma radical, profund. Nu o pot demonstra, dar o știu. De fapt, nici nu trebuie să fac vreun efort să explic, pentru că evidențele trăiesc prin metafizica pe care o emană. Nu te contactezi la metafizică? Aproape că nu exiști ...! Fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura pentru cel de alături și în dragostea pentru cel de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă și în oul piciorului, în sânge și în salivă, în sângele celui de alătu

Poftiți la prăvălia cu poezie ! Avem marfă ...! Dionisie DUMA, Virgil TODEASĂ, Teona FARMATU și Petre Ioan CREȚU

    Sunt multe cărți de poezie pe care le primesc, le citesc, le gust mai mult sau mai puțin, în funcție de harul poetului, în funcție de starea mea de cititor, la un moment dat, dar nu pot să spun că nu respect efortul celor care le pun în pagină. Dacă aș avea timpul fizic necesar, aș scrie pe îndelete despre fiecare, dar cum suntem și noi între limitele ceasurilor unei zile, le voi semnala doar pe multe dintre ele, un fel de salut adresat cărților și autorilor. Sunt convins că multe dintre cărțile primite merită abordări critice serioase, dar cum nu sunt decît un biet cititor, iertată să îmi fie lapidaritatea. *   *    *   Dionisie DUMA – Un alt popas (Editura Opera Magna, Iași, 2017) . Cartea lui Dionisie Duma am primit-o cu cîteva săptămîni înainte ca poetul din Tecuci să plece spre zări mai liniștite (poate!), am citit-o atunci cu sentimentul că avem tot timpul din lume să o comentăm; acum o recitesc cu sentimentul că ea a devenit un adevărat testament. Iată un poem (un